Altijd kwaliteit boven kwantiteit

Voorwaarden

VLOK - Uitvoeringsvoorwaarden 2011

 

Deze Algemene Voorwaarden van de Vereniging van Klussenbedrijven (VLOK) zijn totstandgekomen in overleg met de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis in het kader van de Coördinatie- groep Zelfreguleringsoverleg van de Sociaal-Economische Raad (SER) en treden in werking per 1 juli 2011.

Deze voorwaarden zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel Haaglanden te Zoetermeer en worden op de SER-site (www.ser.nl) vermeld.

I ALGEMENE BEPALINGEN


Artikel 1 Definities


In deze Uitvoeringsvoorwaarden wordt ver- staan onder:
Consument: natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf; Opdrachtgever: opdrachtgever die handelt als consument dan wel in de uitoefening van een beroep of bedrijf;


Klussenbedrijf: opdrachtnemer, lid van de VLOK, die bedrijfsmatig kleinschalige klus- werkzaamheden verricht;
Het werk: het totaal van de tussen de opdracht- gever en het klussenbedrijf overeengekomen werkzaamheden en de daarbij door het klus- senbedrijf geleverde materialen;


Meer- en minderwerk: door de opdrachtgever gewenste toevoegingen aan of verminderingen van het overeengekomen werk, die leiden tot bijbetaling boven of verlaging van de overeen- gekomen prijs;


Geschillencommissie: de Geschillencommissie Klussen- en Vloerenbedrijven van de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (Postbus 90600, 2509 LP Den Haag, www.sgc.nl).


Artikel 2 Werkingssfeer


Deze algemene voorwaarden – hierna te noemen VLOK-Uitvoeringsvoorwaarden – zijn van toepassing op elk aanbod en overeenkom- sten tussen opdrachtgever en klussenbedrijf.


II AFSPRAKEN


Artikel 3 Sluiten van de overeenkomst


3.1. Het klussenbedrijf draagt er zorg voor dat elke opdracht in beginsel schriftelijk wordt vastgelegd in een VLOK Opdrachtformulier. Een opdracht omvat een duidelijke omschrij- ving van de te verrichten werkzaamheden met:


• een vermelding van het tijdstip waarop het werk kan worden begonnen en een aandui ding van de duur van het werk;


• de prijs van het werk; • de betalingswijze.


3.2. De opdrachtgever en het klussenbedrijf kunnen afspraken maken op basis van twee prijsvormingsmethoden:


• vaste prijs 


• regie


3.3. Van een vaste prijs kan bij de eindafreke- ning uitsluitend worden afgeweken op grond van een bepaling in deze VLOK-Uitvoerings- voorwaarden. Bij regie komen opdrachtgever en klussenbedrijf overeen dat de gemaakte kosten van het klussenbedrijf worden vergoed; tevoren wordt het uurtarief vastgesteld en


zo mogelijk ook de andere kosten; bij iedere afrekening maakt het klussenbedrijf een opstel- ling van de bestede uren en alle overige kosten, waaronder de kosten van materialen die op de opdracht betrekking hebben.


Bij regie kan desgewenst een richtprijs worden afgegeven. Een richtprijs geldt als een zo nauwkeurig mogelijke schatting van de uitein- delijk verschuldigde totaalprijs; deze schatting betreft het aantal te besteden uren en/of de te verwerken materialen en/of de overige kosten. Een combinatie van de twee prijsvormings- methoden (deels vaste prijs, deels regie) is eveneens mogelijk.


3.4. Indien de opdrachtgever een consument betreft, zullen alle prijzen inclusief BTW vermeld worden.


3.5. Het klussenbedrijf draagt er zorg voor dat deze Uitvoeringsvoorwaarden tijdig aan de opdrachtgever ter hand worden gesteld, doch uiterlijk ten tijde van het sluiten van de overeenkomst.


III UITVOERING VAN DE OVEREENKOMST


Artikel 4 Verplichtingen van het klussenbedrijf


4.1. Het klussenbedrijf staat ervoor in, dat het werk goed en deugdelijk wordt opgeleverd in overeenstemming met de bepalingen van de overeenkomst en dat het gebruik maakt van deugdelijke werkwijzen.


4.2. Bij de voorbereidingen en uitvoering van de opdracht zal het klussenbedrijf, voorzover redelijkerwijs mogelijk, inspelen op en reke- ning houden met de wensen van de opdracht- gever.


4.3. Het klussenbedrijf neemt bij de uitvoering van het werk de daarop van toepassing zijnde voorschriften en regelgeving in acht, zoals deze van kracht zijn of zullen zijn ten tijde van de uitvoering van het werk.


4.4. Het klussenbedrijf is verplicht de opdracht- gever te wijzen op:


• onjuistheden in de opgedragen werkzaam- heden voor zover het klussenbedrijf deze kent of redelijkerwijs behoort te kennen;


• onjuistheden in de door de opdrachtgever verlangde constructies en werkwijzen;


• kenbare gebreken van de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;



 gebreken in of ongeschiktheid van materi alen of hulpmiddelen die door de opdracht gever ter beschikking zijn gesteld;


• een en ander voor zover deze zich vóór of tijdens de uitvoering van het werk aan het klussenbedrijf openbaren en het klussenbe drijf terzake deskundig moet worden geacht.


4.5. Indien het klussenbedrijf één of meer afspraken niet, niet tijdig of niet behoorlijk na- komt, is het gehouden de in redelijkheid hier- mee verband houdende schade te vergoeden.


Artikel 5 Verplichtingen van de opdrachtgever


5.1. De opdrachtgever staat in voor de deug- delijkheid en de geschiktheid van de door hem ter beschikking gestelde of voorgeschreven ma- terialen en hulpmiddelen èn voor de juistheid van de door hem verstrekte gegevens.


5.2. De opdrachtgever dient er voor te zorgen dat het klussenbedrijf zijn werkzaamheden tijdig en deugdelijk kan verrichten.


5.3. Indien de opdrachtgever één of meer afspraken niet, niet tijdig of niet behoorlijk nakomt, is hij gehouden de in redelijkheid hier- mee verband houdende schade te vergoeden.


5.4. De opdrachtgever draagt het risico voor schade veroorzaakt door:


• onjuistheden in de opgedragen werkzaam- heden;


• onjuistheden in de door de opdrachtgever verlangde constructies en werkwijzen;


• kenbare gebreken van de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;


• gebreken in of ongeschiktheid van materi alen of hulpmiddelen die door de opdracht gever ter beschikking zijn gesteld.


Dit doet niet af aan de waarschuwingsplicht van het klussenbedrijf op grond van artikel 4 lid 4. 


Artikel 6 Wijziging van de opdracht


Partijen kunnen meer- en minderwerk overeen- komen, waarbij het klussenbedrijf ervoor zorg draagt dat zulks schriftelijk wordt vastgelegd met inbegrip van het akkoord van de opdrachtgever.


Artikel 7 Onvoorziene complicaties


7.1. Wanneer zich onvoorziene complicaties voordoen, doet het klussenbedrijf hiervan zo spoedig mogelijk mededeling aan de opdracht- gever.


7.2. Indien het klussenbedrijf de opdrachtge- ver niet kan bereiken, dient het klussenbedrijf het werk te onderbreken, behalve indien de onvoorziene complicatie onmiddellijk handelen vereist.


7.3. Eventuele extra kosten, die het klussenbe- drijf moet maken in verband met een onvoor- ziene complicatie die onmiddellijk handelen vereist en die noodzakelijk zijn ter beperking van de schade, zullen door de opdrachtgever worden vergoed, tenzij de schade aan het klus- senbedrijf is toe te rekenen.


Artikel 8 Oplevering


8.1. Na voltooiing van het werk nodigt het klussenbedrijf de opdrachtgever uit voor ople- vering van het uitgevoerde werk. De opdracht- gever dient hierop binnen een redelijke termijn te reageren en kan het werk al dan niet onder voorbehoud aanvaarden dan wel weigeren onder aanwijzing van de gebreken.


8.2. Indien er gebreken worden geconstateerd, die door het klussenbedrijf dienen te worden hersteld, zal het klussenbedrijf deze gebreken zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen twee weken na de opleveringsdatum herstel- len, tenzij dit onmogelijk is ten gevolge van omstandigheden die buiten de risicosfeer van het klussenbedrijf vallen.


IV BETALING


Artikel 9 Betaling in termijnen


9.1. Indien partijen betaling in termijnen
zijn overeengekomen, geschiedt betaling in evenredigheid met de voortgang. De betaling dient uiterlijk twee weken na ontvangst van de rekening plaats te vinden.


9.2. Indien betaling in termijnen is overeenge- komen en het klussenbedrijf zijn verplichtingen terzake voortzetting van het werk niet nakomt, heeft de opdrachtgever de bevoegdheid beta- ling op te schorten.


Artikel 10 Eindafrekening


10.1. Het klussenbedrijf zal de eindafrekening tijdens de oplevering aan de opdrachtgever ter hand stellen ofwel zo spoedig mogelijk na de oplevering doen toekomen.


10.2. Wanneer de overeenkomst is gebaseerd op regie (al dan niet in combinatie met een richtprijs), bevat de eindafrekening een opstel- ling van de bestede uren, geleverde materialen en overige kosten (zoals gereedschapshuur, parkeergelden, precario, e.d.).


10.3. Wanneer de overeenkomst is gebaseerd op een vaste prijs, bevat de eindafrekening
een opstelling van de vaste prijs, het eventuele ‘meer- en/of minderwerk’ en eventuele extra kosten op grond van onvoorziene complicaties.


10.4. De eindafrekening bevat tevens een opstelling van eventueel door de opdrachtgever reeds betaalde bedragen en van het resterende saldo.


10.5. Alle betalingen dienen binnen 2 weken na ontvangst van de rekening plaats te vinden, tenzij partijen een andere termijn zijn overeen- gekomen.


Artikel 11 Opschorting van de betaling


11.1. Indien het opgeleverde werk niet voldoet aan de overeenkomst, heeft de opdrachtgever het recht de betaling op te schorten, met dien verstande dat het op te schorten bedrag in rede- lijke verhouding dient te staan tot het geconsta- teerde gebrek.


11.2. Indien het opgeschorte bedrag niet in re- delijke verhouding staat tot het geconstateerde gebrek, heeft het klussenbedrijf het recht de wettelijke rente in rekening te brengen over het teveel opgeschorte bedrag.




Artikel 12 Niet nakomen betalingsverplichting


 12.1. Indien opdrachtgever niet tijdig betaalt, wordt hij geacht zonder verdere ingebrekestel- ling wettelijk in verzuim te verkeren. Niettemin zendt het klussenbedrijf na het verstrijken van de betalingstermijn (als bedoeld in artikel 9


lid 1 en artikel 10 lid 5) één betalingsherinne- ring. Daarin wijst hij de opdrachtgever op zijn verzuim en geeft alsnog de gelegenheid binnen twee weken na ontvangst van deze betalings- herinnering te betalen.


12.2. Over betaling die niet tijdig is ver-
richt, kan het klussenbedrijf rente in rekening brengen vanaf het verstrijken van de betalings- termijn (als bedoeld in artikel 10 lid 5) tot de dag van ontvangst van het verschuldigde. Deze rente is gelijk aan de wettelijke rente.


12.3. Het klussenbedrijf is na verloop van de in lid 1 genoemde termijn bevoegd zonder nadere ingebrekestelling tot invordering over te gaan van het aan hem verschuldigde bedrag.



V GARANTIE


Artikel 13 Garantie


13.1. Het klussenbedrijf garandeert dat eventuele na de oplevering aan de dag getreden gebreken gedurende een termijn van een jaar vanaf de oplevering kosteloos zullen worden verholpen, tenzij hij aantoont dat het gebrek geen gevolg is van het werk. Indien partijen een langere termijn zijn overeengekomen, dient dit op het opdrachtformulier vermeld te staan. Het voorgaande laat onverlet dat het klussenbedrijf ook na die periode voor eventuele gebreken in het werk aansprakelijk kan zijn op grond van de wet.


13.2. De gebreken als bedoeld in lid 1 zijn gebreken die niet eerder dan het moment van ontdekking door de consument onderkend hadden kunnen worden en door de consument zo spoedig mogelijk daarna schriftelijk aan de ondernemer zijn meegedeeld.


VI GESCHILLEN (tussen consument en klussenbedrijf)


Artikel 14 Geschillen


14.1. Geschillen tussen de consument en het klussenbedrijf over de totstandkoming of uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot het door het klussenbedrijf geleverde werk kunnen zowel door de consument als door het klussenbedrijf aanhangig worden gemaakt bij de Geschillencommissie.


14.2. Een geschil wordt door de Geschillen- commissie slechts in behandeling genomen, indien de consument zijn klacht eerst aan het klussenbedrijf heeft ingediend.


14.3. Nadat de klacht bij het klussenbedrijf is ingediend, moet het geschil uiterlijk drie maanden na het ontstaan daarvan bij de Geschillen- commissie aanhangig te worden gemaakt.


14.4. Wanneer de consument een geschil aanhangig maakt bij de Geschillencommissie, is het klussenbedrijf aan deze keuze gebonden. Indien de ondernemer dit wil doen, moet hij de consument vragen zich binnen vijf weken uit te spreken of hij daarmee akkoord gaat. De onder- nemer dient daarbij aan te kondigen dat hij zich na het verstrijken van voornoemde termijn vrij zal achten het geschil bij de rechter aanhangig te maken.


14.5. De Geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen van het voor haar geldende reglement. Het reglement van de Geschillencommissie wordt desge- vraagd toegezonden. De beslissingen van de Geschillencommissie geschieden bij wege van bindend advies. Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd.


14.6. Uitsluitend de rechter dan wel de hierboven genoemde Geschillencommissie is bevoegd van geschillen kennis te nemen.


Artikel 15 Branchegarantie nakoming bindende adviezen


15.1. De VL OK staat tegenover de consument borg voor de nakoming van het door de Geschillencommissie uitgebrachte bindend advies tot een bedrag van 10.000 euro tegen overdracht van de vordering van de consument op de ondernemer aan de VLOK, tenzij het bindend advies binnen twee maanden na ver- zending hiervan ter toetsing wordt voorgelegd aan de rechter en het vonnis waarbij de rechter het bindend advies onverbindend verklaart in kracht van gewijsde is gegaan.


15.2. Indien de vordering van de consument uit hoofde van het bindend advies meer dan 10.000 euro bedraagt, dan verbindt de VLOK zich jegens de consument om voor eigen rekening ook voor dat meerdere betaling van de ondernemer te verlangen en – zo nodig in rechte – tot invordering over te gaan. Het door de VLOK ingevorderde en van de ondernemer ontvangen bedrag dient binnen vier weken na ontvangst door de VLOK aan de consument te worden uitgekeerd. Het verhaalstraject voor het eventueel resterende bedrag wordt binnen diezelfde termijn van vier weken gestart en zo spoedig mogelijk afgerond.


15.3. Het klussenbedrijf kan ten behoeve van de consument op diens verzoek een aanvullen- de verzekering sluiten waarbij het maximum- bedrag voor de nakomingsgarantie voor de tussen partijen afgesloten overeenkomst wordt gesteld op 50.000 euro. Deze verzekering dient vóór het verstrekken van de opdracht te zijn afgesloten.